Galvin Green – Ett litet företag med ett stort varumärke.

 

Ett av världens mest kända varumärken när det gäller golfkläder, speciellt regnplagg, är svenskt. Nu erövrar Galvin Green världen med sina högpresterande funktionskläder.

 

Galvin Green? Vad är det för något? Regnkläder, säger någon. Ja, men Galvin Green är så mycket mer. Det är ett multi-layer koncept med en total hängivenhet för funktionsmaterial vars företagsslogan är ”We never compromise!”.

Men var kommer Galvin Green ifrån? Namnet är lite mystiskt och exklusivt och all reklam är på engelska. Visst kommer Galvin Green från England? Eller kanske USA?
Växjö i Sverige? Ehh?
Växjö är en stad i södra Sverige, i Småland, och här finns en av golfvärldens absolut mest kända tillverkare av högpresterande funktionskläder för golf med avancerade material och banbrytande design.

Så var det inte från början.
Tomas Nilsson, som grundade Galvin Green, började med att tillverka arbetskläder för över 30 år sedan. Sedan gick man vidare och tog fram T-shirts och träningskläder för sportbranschen.
I början av 1980-talet bestämde man sig att man skulle satsa på tekniska plagg och då skapades ett antal olika varumärken inom skidtextil, sportkläder och skidkläder. Galvin Green var med andra ord tidigt ute med tekniska material i kläderna.
Men det var något som saknades – golfkläder och då främst regnplagg. För att kunna erbjuda de bästa plaggen började Galvin Green att samarbeta med Gore 1990, Gore som tillverkar Gore Tex, och inriktningen blev premium produkter.

900 000 000 miljoner porer i Gore Tex

Alla Galvins Greens regnkläder i Gore Tex tillverkas enbart i Gore-licensierade fabriker med det allra högsta kvalitetskrav. Gore Tex är ett membran i tyget som består av 900 000 000 miljoner porer i en kvadratcentimeter. Det är många porer och det är som en regndroppe träffar en fotbollstadion, om man ska göra en beskrivning. Porerna är 20 000 gånger mindre än en vattendroppe, men 700 gånger större än en svettdroppe. Det innebär att svetten tränger ut genom materialet medan regnvattnet inte kommer igenom. Det låter som rena Science Fiction men fungerar otroligt bra.
Hur ska man då göra för att de fina Gore Tex-plaggen ska fungera under lång tid?
– Tipset för att sköta om sina Gore Tex plagg är att tvätta dem med jämna mellanrum för att göra ren fibrerna i materialet så att funktionen bibehålls. Regelbunden tvätt gör att Gore Tex-membranet fungerar som det är tänkt, berättar Mats Lundqvist, design- och produktutvecklingschef hos Galvin Green.

Golf och enbart golf

Det finns ett antal faktorer som har bidragit till Galvins Greens framgång. Ett av de främsta är att företaget enbart ägnar sig åt golf och inget annat.
– Vi talar egentligen bara golf här i företaget på heltid, säger marknadschefen Nicholai Stein.
Att Galvin Green är så fokuserade på golf kommer golfarna till godo. Galvin Green lyssnar noga på golfarnas önskemål och arbetar hårt för att uppfylla önskemålen under produktutvecklingen.
– För oss finns det bara en sak som gäller, och det är att hela tiden tillgodose golfspelarnas behov, säger Nicholai Stein.
I alla plagg finns det en rad detaljer som talar om för alla att det här plagget är framtaget för just golf, även om man kan segla i en piké i funktionsmaterial eller plocka svamp i ett Galvin Green regnställ om man vill! 
– Att vi tänker produktutveckling och golf innebär till exempel reglerbar bröstvidd och smalare ärmar så att regnplagget eller windstoppern inte ska vara i vägen för spelet. Det är egentligen självklart när man tänker på det. Det går faktiskt att produktutveckla regnplagg fortfarande, säger Mats Lundqvist.
Att plagget dessutom  andas och att det har en mycket bra vattentäthet är också självklart för ett företag som aldrig kompromissar! Ett bevis på detta är arbetet med de tejpade sömmarna i regnkläderna. Tejpade sömmar är självklart, men även här har man produktutvecklat från en tejp som tidigare var 22 millimeter till med 13 millimeters bredd tack vare ny teknik. Det sparar vikt i plagget och ytan där plagget andas blir större.
Galvin Green arbetar också mycket med färg på sina plagg.
– Vi började tänka på färg och en egen Galvin Green stil med mycket färg. Det kan vara orange, vitt eller rött och olika kombinationer av färger. Alla har väl inte gillat vår satsning på färg men vi tycker att det har utvecklat golfen och kanske till och med gjort den lite gladare och ljusare, säger Mats Lundqvist.

Lager-på-lager och mycket färg

De klassiska golfkläderna är en tröja i ull och en piké i bomull. Skönt och mysigt, men inte optimalt för golf. Det bästa för golf är kläder i funktionsmaterial, och lager-på-lager principen. Eller som Galvin Green kallar det ”multi-layer koncept”. Det är i princip samma tänk som när det gäller skidåkning eller fjällvandringar.
– För att uppnå det allra bästa multi-layer konceptet utvecklade vi vårt eget mellanlager, Insula, i polyester, som är en kusin till fleece. Det suger inte upp fukt, det är lättskött och det är ventilerande och så har det en bra värmeförmåga, berättar Mats Lundqvist.
I Galvin Greens produktsortiment finns inte bara regnplagg och windstoppers utan allt från underkläder, compressionsunderställ, handskar, hattar, piké och tröjor. Alla med den gemensamma nämnaren – funktionsplagg!
Material är nämligen oerhört viktigt för Galvin Green. Har man rätt material i plagget är det skönare att ha på sig och lättare att sköta.

Galvin Green – We never compromise!

– Vi vill att golfarna ska ha både en windstopper och ett regnställ. Det ena utesluter inte det andra utan kompletterar varandra. Windstoppers har många fördelar. Det väger mindre, är billigare, är mjukare och klarar en hel del regn men inte lika mycket som ett riktigt regnställ, säger Mats Lundqvist.
En variant på både regnställ och windstoppers som blivit alltmer populär de senaste åren är ett plagg med korta ärmar.
– Korta ärmar har många fördelar i golf, speciellt när det gäller windstoppers. Det är ofta bara kroppen du behöver skydda mot vinden och med korta ärmar blir det lättare att spela, menar Mats Lundqvist.
Förutom att fortsätta produktutveckla satsar Galvin Green på nyckelmarknaderna Tyskland, England, Sverige och USA. USA? Ja, den största golfnationen av alla ingår i marknadsstrategin och där arbeta med de 500 främsta golfklubbarna och deras golfshoppar.
Tjugotalet anställda i Växjö, två i USA och tio i England hoppas satsningen lyckas.
Galvin Green – lite dyrare – lite bättre – eller – ett litet företag med ett stort varumärke!