Galvin Green i Ryder Cup

Galvin Green är namnet till trots ett helsvenskt företag med bas i Växjö, och idag ett internationellt välkänt varumärke. Inte lär det bli mindre känt efter Ryder Cup.
- Vi fick frågan redan för fyra år sedan, om vi ville utrusta den europeiska spelarna mot vind och regn. Det är stort att få frågan, men vi kände oss inte redo den gången berättar, VD Christian Nilsson. 
För fyra år sedan hade företaget inte resurserna som krävdes internt. Galvin Green höll då också på att etablera sig i USA och en satsning på Ryder Cup hade splittrat verksamheten för mycket.

Ryder Cup-organisationen jobbar långsiktigt och det betyder att Galvin Green även kommer att vara med och utrusta de europeiska spelarna nästa gång tävlingen spelas 2018 i Paris.
- När vi fick frågan förra gången var det helt fel tajming, vi tittade längre fram och såg vilka utmaningar vi stod inför, en mindre omorganisation genomfördes och vi tillsatte nya resurser i bolaget från design och produktutveckling till ekonomi, inköp och logistik, berättar Christian Nilsson. Och nu är vi definitivt redo!

Det betyder att vi inför nästa säsong, 2017, står med ett helt nytt sortiment som överraskar konsumenten.
- Vi måste tillverka produkter som konsumenten inte visste fanns. Vi kan aldrig slå oss till ro. Det finns alltför många exempel på hur dåligt det gått för andra företag som nöjt sig med det man haft.
De nya produkterna som kommer att lanseras av Ryder Cup-spelarna, har ännu mer komfort, andas bättre, och har större flexibilitet - ett bättre plagg helt enkelt.
Tajmingen är perfekt eftersom Galvin Green som första varumärke släpper golfkläder i Gores nya material GORE® C-KNIT™ till våren 2017 och kunde erbjuda Ryder Cup-laget att bli först med detta material.
C-KNIT™ har ett tunt, stickat foder på insidan som gör plaggen mjukare och ger bättre andning.

- Uppdraget att utrusta Ryder Cup-laget stärker inte bara vårt självförtroende, jag hoppas och tror naturligtvis att det även ska stärka alla golfspelares självförtroende. Att ha bra kläder mot regn och vind hjälper oss till bättre golf, menar Christian Nilsson.
Han ser verksamheten i ett bredare perspektiv. Hur ser världen ut? Vad händer i vår omedelbara omgivning och vad händer runt om i världen.
- Vi måste vara ödmjuka inför utvecklingen. Den ökande medvetenheten kring miljön till exempel ställer höga krav på den producerande sektorn. I vårt fall betyder det att vi måste tillföra mervärden i våra kläder. Vi måste vara transparanta för att öka kunskapen om produktionen. Berätta att vi har koll på alla kedjans länkar.
- Som exempel på det, köper vi enskilt in alla detaljer, från blixtlås till tyger och knappar, just för att kunna ha kontroll, berättar Christian.
Kontroll känns som en viktig del, frågan är hur mycket kontroll Christian har över vädret? Regn och blåst i slutet av månaden på Hazeltine i Minnesota är väl en stilla nåd att be om i hans fall.