Hovland-effekten tog J.Lindeberg till nya höjder
J.Lindeberg är ett av de klädmärken som är mest populära i Golfstores butiker. I Norge har golfarna till exempel köpt hela 50 procent mer Lindeberg-kläder i år jämfört med 2023. Kanske kan denna succé tillskrivas den norska ikonen Viktor Hovland, eller det stora antalet unga som börjat spela golf i landet?
– Hovland-effekten internationellt var otrolig! Våra mentions i mediaklipp gick upp med 650 procent inom loppet av några timmar när Viktor bar azalea-tröjan under Masters, säger företagets VD Hans-Christian Meyer och fortsätter:
– Vi sålde slut på tröjan bara timmar efter att han hade den på sig. Vårt långa och nära samarbete med Viktor bygger på ömsesidighet och det är kul att se hur vi båda utvecklats tillsammans genom åren. Det har absolut stärkt vår position som ett innovativt och eftertraktat klädmärke inom golf.
Och även i Golfstores butiker är det genom märkets ständiga förnyelse tillsammans med en blandning mellan vågad och traditionsenlig design som gör att det sticker ut.
– Vårt driv kommer från en konstant strävan efter att utmana gränserna mellan sport och mode. Vi har alltid velat skapa något nytt, något som inte bara presterar bra på golfbanan, utan även ser snyggt ut i vardagen. Den mentaliteten genomsyrar allt vi gör och inspireras av vårt arv från både Stockholm och New York, där vi alltid siktar på att skapa kollektioner som ligger steget före i design och teknik, säger Meyer.
Vad beror framgången på?
– En nyckel är vårt fokus på innovation, kvalitet och att ständigt lyssna på våra kunder. Samtidigt har vi utökat vårt sortiment och utvecklat produkter som är både funktionella och moderiktiga, vilket tilltalar både professionella spelare och vår målgrupp av människor med en aktiv livsstil.
Och vad ser ni i spåkulan för klädbranschen?
– Nästa stora trend vi ser är den fortsatta utvecklingen av tekniska hybridplagg, kläder som kombinerar sportens prestanda med en mer vardaglig stil. Vi tror att golfmode kommer att bli ännu mer mångsidigt och ett sätt att uttrycka sin personliga stil. Därför fokuserar vi på att skapa plagg med smarta material och funktioner som passar både till sporten och i stadsmiljön.
På tal om framtiden. Vi vill ju att kommande generationer ska ha lika kul, eller till och med ännu roligare med golfen än vi som spelar i dag. Hur ser ert hållbarhetsarbete ut?
– Hållbarhet är en central del av vår strategi och påverkar alla beslut vi fattar från design och materialval till produktion. Vi arbetar kontinuerligt med att minska vår miljöpåverkan genom att öka vårt användande av återvunna material och certifierade leverantörer. Genom att välja OEKO-TEX- och bluesigncertifierade material kan vi säkerställa att våra produkter inte bara håller högsta kvalitet, utan också tillverkas på ett ansvarsfullt sätt när det kommer till både planeten och de som jobbar i fabrikerna. Att skapa tidlösa plagg av högsta kvalitet hjälper också till att öka dess livslängd, så att de kan användas i många, många år utan att bli gamla.