Adidas – tillbaka i strålkastarljuset
I början av 2000-talet prydde Adidas kläder stjärnskott som Sergio Garcia och Justin Rose. Fast efter ett par år hamnade kläderna ofta på rea-galgarna. Man kunde tro att Adidas var på väg att lämna golfen.
Men nu har vindarna vänt. Sportmärket har återigen placerat sig i händelsernas centrum och satsningen inom golf ser varken ut att vara försiktig eller tillfällig. Adidas är trendigare än någonsin och det självklara valet för många – både amatörer och proffs som Ludvig Åberg och Linn Grant.
– Adidas har fått ny fart tack vare att vi lagt all vår fokus på att verkligen försöka förstå golfens utveckling de senaste åren. I dag är golfaren inte bara ute efter funktion utan vill ha märken som stämmer överens med deras livsstil både på och utanför golfbanan, säger Sam Strange, General Manager på Adidas Golf Europe, och fortsätter:
– Genom att sammanföra innovation och design med den moderna golfarens behov har vi lyckats skapa ett stort intresse för vårt märke.
Med siktet inställt på de unga golfarna
Golfen har historiskt sett varit förknippad med en traditionell och konservativ klädkod. Men idag möter sporten en ny generation spelare som söker något helt annat. Något som Adidas tagit fasta på när de tagit fram de senaste årens kollektioner. Resultatet syns bland annat i ett samarbete med modeikonen Johan Lindeberg, och en ny retro-linje som snabbt blev väldigt populär.
– Vi har pratat med golfarna själva och även undersökt de större modetrenderna, så att vi kan vara säkra på att våra produkter känns rätt för den moderna golfaren. Allt vi gör ska reflektera deras behov, säger Sam.
Ledande på flera fronter
Även när det kommer till hållbarhet har Adidas tagit en ledarroll genom att utveckla och tillverka plagg i återvunna material med låg miljöpåverkan, vilket passar på gröna fairways där allt fler spelare efterfrågar ansvar från varumärkena.
Adidas återkomst handlar inte bara om sport utan också om att befinna sig där framtidens golf utspelar sig – i mötet mellan tradition och innovation, mellan golfbanans grönska och stadens puls. Där bygger varumärket just nu sin nya identitet, och där blir golfen återigen ett av de viktigaste skyltfönstren.
– För oss handlar det om att göra golfen både spännande och tillgänglig samtidigt som vi håller fast vid vårt arv inom spelet, avslutar Sam.