SOMMAR MED FÄRG

Gör dig redo för sol, vind och möjligen också vatten. Sommaren är i antågande och butiken är fylld av snygga kläder för golf i alla väder. Sommarens ledord? Mönster, rutor, print och härliga färger.

Årets golfmode är inte bara snyggt utan också funktionellt skräddarsytt för många, långa dagar på golfbanan, oavsett om solen steker eller vinden viner.

Sommarens första kollektioner spänner över alla stilar: Du hittar sobra, klassiska varianter i härliga färger från FootJoy, Peak Performance och Ping, sportinspirerade plagg från Adidas, Under Armour och Puma samt modebetonade mönster från Röhnisch, J.Lindeberg och Daily Sports... och mycket mer.


Daily Sports: Sommarfräscht!

Daily Sports har som få andra lyckats väva samman golf och mode i sina kollektioner. Även i årets kollektion presenterar Daily Sports sina populära meshtoppar som de är unika med. Topparna kommer i fem olika prints samt en ärmlös modell för de varmaste dagarna. Det blir vackra mönster med blommor, fräscha sommarnyanser som får oss att längta och uppskattade inslag av strassdetaljer. Kollektionen är lätt att kombinera och matcha efter egen stil.

Daily Sports vänder sig till den kvinnliga golfspelaren som tycker om design med hög modegrad men som även uppskattar utmärkt passform. Goda exempel på det sistnämnda är förstås företagets stora succéer – byxmodeller som Magic, Lyric och Miracle. Alla tre är storsäljare tack vare fantastisk kvalitet och kvinnligt snitt. Den primära målgruppen är kvinnor med en aktiv fritid som älskar golf, hyllar mode med en tvist och utstrålar livsglädje! 

Callaway: Färgstarka mönster

Ely Callaway ville göra golfen roligare. När han introducerade Big Bertha 1991 revolutionerade den spelet och gjorde det mer tillgängligt för den stora massan. Plötsligt lyfte deras utslag från tee med drivern i en båge. 

Det är i den traditionen Callaway verkat sedan dess. Golf ska vara roligt. Ambitionen avspeglas i varumärkets modekollektioner. Callaway har en förmåga att ligga rätt i tiden även där. De senaste åren har vi sett en hel del mönstrade plagg, särskilt på damsidan. I år slår den trenden igenom på allvar. Det är dags att ta farväl av randiga pikéer och tröjor med block. Tendensen smög sig in lite grand också på herrsidan 2018 men till 2019 handlar mycket om strukturer och mönster även på herr. Och Callaway är ett av varumärkena som leder designtrenden. Årets kollektion är allt annat än basic, slätstruken och nedtonad. Snarare motsatsen – livfull och glad. Ungefär som man kände sig när man slog en Big Bertha första gången…

Vad gäller funktionsmaterialen eftersträvar Callaway en långsiktig hållbarhet när det gäller tillverkningen. Om bara några år ska stora delar av Callaway-kollektionen tillverkas av återvunnet material. Bra där!

Ping: Stilig klassiker

Få företag har så varumärkestrogna kunder som Ping. Den som en gång köpt ett Ping-set har en tendens att köpa ett nytt när skårorna i de gamla järnen är utslitna. Ur det perspektivet kan Pings modekollektioner ha en ljus framtid. Fortfarande kan Pings golfkollektion kännas ny, men de har funnits i många år. Men för tre år sedan inledde man en rejäl nysatsning.

Ping själva beskriver sin golfkollektion som ”lite brittisk – nedtonad och diskret”. Det finns en tanke bakom det. Allt fler golfare vill ha möjlighet att använda sina snygga golfkläder på andra platser än golfbanan. Man ska kunna åka direkt från golfbanan och glida in på en restaurang utan att dra blickarna till sig. För det är ju som en representant för varumärket säger: ”Ska man köpa så påkostade kläder som de ändå är vill man kunna använda dem till annat än golf. Därför har vi inga stora loggor som distraherar och misspryder.”

I årets kollektion finns några väldigt intressanta nyheter. Exempelvis en långärmad ziptröja som är helt vattentät, vid namn Elden. Dessutom har Ping blandat in bomull i några av sina funktionspikéer. Trots allt är det ju så att bomullskänslan mot kroppen är oöverträffad. Färgerna är klassiska, passformen europeisk och ger ett välskräddat intryck.

J.Lindeberg: En stilikon

Johan Lindebergs entré i golfen på 1990-talet har beskrivits som en fredlig revolution. Och det kan man hålla med om. Det var många som tyckte han var galen som satsade på en golfkollektion som stod i skarp kontrast till de då rådande idealen. Men få idéer har fått ett så stort genomslag och haft en sådan påverkan på golfmodet som J.Lindeberg. 

Det var när han åkte motorcykel genom Europa som tankarna formades. Han var trött på säckiga byxor och tröjor som var så generöst bylsiga att de störde puttrörelsen. 

I stället hämtade han inspiration från 1960-talets golfestetik. Snäva linjer, skräddade konturer. Ikoner som Johnny Miller, Ben Hogan och Arnold Palmer tjänade som stilikoner när J.Lindeberg tog form. I dag förs arvet från Johan Lindeberg vidare av en ny generation. Varumärket uppfattas fortfarande som progressivt – modernt och ungt i hjärtat. Årets kollektion attraherar en ny generation stilfulla golfare utan att förlora de som varit med på resan under de första 20 åren. 

Abacus: På hög nivå!

Abacus är genuint funktionella golfkläder som har bevisat att de håller på högsta nivå. Företaget grundades i en övertygelse om att det skulle gå att göra golfkläder som var både snygga och funktionella. Samt moderna. Under flera år samlade grundarna på sig idéer och tankar som så småningom mynnade ut i ett konstaterande. Att se till att golfaren är bekväm i alla väder så att han eller hon kan fokusera på spelet och på dem man spelar med. Kläderna skulle vara stretchiga och lätta. De skulle andas, skydda mot regn och samtidigt vara bekväma. Allt det där gäller fortfarande. Allra hetast är kanske minikollektionen X-series by abacus, som kombinerar allt ovan med ett ledande material för ännu bättre funktion.

Fem gånger har Abacus klätt det europeiska Solheim Cup-laget. 2011 ösregnade det. Européerna fortsatte spela som om inget hänt. De slog fulla slag med stretchjackorna. Amerikanskorna däremot tog av sig sina regnjackor för att få utrymme och vidd i svingen. Och, en inte oviktig detalj: Det europeiska lagets kläder var nog dessutom lite snyggare än de som satt på amerikanskorna…

Röhnisch: Det är grönt!

Röhnisch golfkollektion 2019 ger den rutiga golflooken en uppdatering. Det grafiska mönstret passar perfekt på banan och till vardags. Enkla polos, kabelstickade tröjor, Argyle och quiltade mönster ger en modern look. Gröna kulörer blir det nya marinblå tillsammans med en somrigt klarröd ton som inte varit så vanlig i butiken. Många av plaggen präglas av printmönster även i år. Givetvis rymmer kollektionen uteslutande funktionsplagg rakt igenom med perfekt passform och hög midja. Men de kabelstickade koftorna är förstås gjorda i bomull. 

Röhnisch introducerade funktionskläder redan på 1980-talet. Med rötterna i aerobicskulturen tillverkade man träningskläder av microfiber, ett material som dittills bara använts till badbyxor. Det blev en succé som ända in i våra dagar präglar tillverkningen av alla kläder som används för olika pulshöjande aktiviteter.

Företagets första golfkollektion kom i början av 2000-talet och sålde bra från första säsongen. Målgruppen är medvetna kvinnor med höga krav. De har lyckats bra i Sverige men också internationellt. Anledningen? Man måste vara bra på allt för att lyckas i Sverige. Lyckas man med svenska tjejer, då blir de nöjda i andra länder också.

FootJoy: En sober linje

Ingen annan sko har gått så många mil på golfbanor världen över. Redan 1927 blev FootJoy officiell sko för det amerikanska Ryder Cup-laget under ledning av den glamouröse champagneälskaren Walter Hagen.

Det har hänt lite sedan dess. FootJoy handlar förvisso om tradition. Men mest talar företaget om komfort och prestanda. Alltså det vi normalt brukar kalla för kvalitet. Numera gör FootJoy inte bara skor utan också strumpor, handskar, regnkläder och – sedan 2012 – golfkläder. Och man gör det i samma tradition. FootJoys golfkollektioner är sobra och klassiska men ändå moderna i linjer, färgval och framtoning. Och givetvis andas FootJoy en del tourkänsla. Hundratals spelare på världens olika proffstourer använder någon eller några av företagets produkter. Fashionlinjen för 2019 har fyra olika färgteman. 

Ur dessa färgkollektioner kan man välja och kombinera med plagg ur FootJoys andra kollektion som heter Essentials. Enfärgat i navy, vitt och rött utgör grunden men i år finns det också en hel del tidstypiskt småmönstrade varianter av pikétröjor. Bara för att man är ett klassiskt märke för golfare som strävar efter stil så behöver man ju inte avstå från att följa med sin tid…

Under Armour: Smart tänkt!

Färgstarka shorts, ventilerade pikéer och byxor är sommarens nyckelplagg hos Under Armour. Den långa ventilerade byxan är väldigt smart – de mikroskopiska hålen syns inte förrän man vänder byxan ut och in. 

Allt började med en idé om att göra en alldeles speciell t-shirt. En träningströja. Året var 1996 och Kevin Plank var trött på att behöva vrida svetten ur de bomullströjor han använde under träningar och matcher. På den tiden spelade han amerikansk fotboll för University of Maryland. Tröjan han lanserade det året är i dag närmast legendarisk. Den hette #0039 och finessen var att den på ett mycket effektivt sätt transporterade bort fukt samtidigt som den reglerade kroppstemperaturen vilket ökade idrottsmannens fysiska kapacitet. Mindre kroppsenergi förbrukades på att hålla nere temperaturen.

Det visade sig också att det här var en idé som inte bara fungerade i amerikansk fotboll. I dag ser vi Jordan Spieth spela med företagets logo på bröstet. Företagets självpåtagna uppdrag att göra alla idrottare bättre genom passion, design och en obeveklig strävan efter innovation fungerar alldeles utmärkt i golf, som spelas under en stekande sommarsol likväl som i friska vårvindar.

Puma: Sportigt!

Puma har varit en energigivande färgklick ända sedan de gjorde entré i golfen 2004. De tog plats och skapade uppmärksamhet genom ett oblygt förhållningssätt till golfens stela traditioner. Puma satte verkligen färg på spelet!  2019 finns det inslaget kvar men i år handlar det också om att hitta en bra balans. Varumärket behåller sitt DNA, med färg och mönster, samtidigt som de också erbjuder en mer dressad stil med tydliga inslag av sport. Stil och trend inom golfen drar just nu starkt åt det sportiga hållet. Vilket förstås passar ett sportmärke som Puma bra. Rötterna finns ju i sport och träning. 

I årets kollektion är FusionYarn en nyhet, där man blandat in bomull i funktionsmaterialet. Det ger en mjuk och naturlig känsla i plagget samtidigt som det bibehåller funktion- aliteten. Även den sömlösa Evoknit-tröjan kommer att dra till sig många nyfikna blickar i butiken. Den andas bra, finns i många färger och är väldigt skön mot kroppen.

Adidas: Sportiga rötter

1954 inträffade ett smärre mirakel. Tyskland besegrade det snudd på oslagbara Ungern i fotbolls-VM. Efter matchen förklarades den oväntade segern med att tyskarna spelade i lättviktsskor med skruvdobbar medan ungrarna fortfarande använde grova läderkängor av engelsk modell. Det var där och då Adidas resa mot toppen började.

I dag är man ett av världens mest ansedda varumärken inom sport. Det gäller även golfen, som är på väg att etablera sig som en sport som alla andra. Det syns på spelarna på touren. Spelarna är vältränade och de slår bollen både hårdare och längre än någonsin tidigare. Det märks också i golfshopen. Inte minst när man skärskådar Adidas kollektion för 2019. En del av plaggen har tydliga drag av träning på både gym och löpning. Ta exempelvis Boost-sulan som ursprungligen togs fram för löpning men som nu finns även i golfskor. (Den som spelat en runda i Boost-skor byter inte gärna ut dem.) Och på flera damtoppar kan man se att skärningar och linjer har hämtat sin inspiration från svettiga gympapass. Det är antagligen ingen slump att Adidas valde att kontraktera världsettan Dustin Johnson som frontman för sina kläder. Han var en duktig allroundidrottare innan han valde att satsa allt på golf. Vid sidan av sin breda golfkollektion har Adidas även adipure – mer klassiska golfkläder som främst representeras av Justin Rose ute på touren. 

Peak Performance: Funkar alltid!

Det gick utför redan från start. När Peak Performance grundades i Åre 1986 var det som ett renodlat skidvarumärke. Det skulle dock inte dröja länge innan de etablerade sig som ett av de trendigaste varumärkena även inom golf. 1991 lanserade Peak Performance sin första golfkollektion och har sedan dess alltid varit en del av deras varumärke.

Att Peak Performance blev så stora inom golf kan bero på att Peter Hedblom och Helen Alfredsson var ambassadörer för varumärket och för att Alexander Norén höjde sin första segerbuckla på Europatouren i kläder från Peak Performance. Under en period var dessutom Peak Performance klädsponsor till tre tävlingar på Europatouren, samtidigt som man sponsrade den nationella svenska touren, SGT.

Årets golfkollektion är skräddarsydd, teknisk och sofistikerad med fokus på funktion. När det kommer till tekniska material är Peak Performance med sina rötter i skidvärlden alltid att räkna med. Kollektionen är designad för den hängivna golfaren som alltid kräver den bästa prestandan och stilen. Multifunktionella plagg är också viktiga i denna kollektion, där Peak Performance smälter samman golf och urbant mode i en snygg mix. Plaggen är skapade för en golfare som rör sig mellan olika aktiviteter, sammanhang och lever ett snabbt och aktivt liv utanför banan. Funktionen är högsta prioritet, men lika viktigt är det att stilen sitter. 

Galvin Green: Elegant funktion

I 30 år har de vägrat kompromissa och det har gett Galvin Green ett oantastligt rykte i stora delar av världen. Deras regnkläder är inte bara pålitliga vad gäller funktion och kvalitet – de har också en design som är ett signum. I år lanserar Galvin Green en ny regnjacka med infällningar av GORE-TEX Superstretch material och känner du igen det kan det bero på att du såg den på de europeiska spelarna i Ryder Cup. 

I år växer också Interface-linjen: Det är mångsidiga plagg som andas bra, skyddar mot vind och är vattenavstötande. När det gäller pikéer presenterar Galvin Green den största kollektionen någonsin. Årets kollektion rymmer en del mönster – prickar, ränder, fyrkanter – men också en del mer nedtonade plagg. Det skänker en elegans åt plaggen som gör dem användbara i många sammanhang. Fortfarande hänger man sig åt klara färger men de flerfärgade plaggen är färre. Däremot har många plagg fått små snygga detaljer som sticker ut.