2020 – ett år som kommer att gå till historien

2020 har på många sätt varit ett historiskt år som nu är till ända. Vi har fått lära oss nya begrepp och ord som social distansering, coronaanpassad verksamhet och självkarantän. Länder har stängt ner och resandet har mer eller mindre avstannat på grund av Covid-19 som spridit sig över hela världen. Vi har fått ställa in och ställa om. Pandemin har inte lämnat någon opåverkad och vi lider med alla som har drabbats och förlorat nära och kära på grund av viruset.

En summering av golfåret från oss på Golfstore brukar innehålla funderingar kring hur vädret har påverkat våra golfbanor, produktnyheter, antalet golfare i Sverige och hur vi ska lyckas öka intresset kring sporten och nå ut till nya unga golfare. Allt det här är fortfarande relevant men överskuggas av Coronapandemin som har drabbat alla i hela världen på ett eller att sätt.

Vi ser tillbaka på ett år där vi pendlat mellan förtvivlan och hopp. Från ett företagsperspektiv upplevde vi i början en rädsla, som många andra företag, att leveranser från Asien skulle utebli. Därefter började länder i Europa att stänga ner och då förstod vi att det kan påverka golfspelande och i slutändan våra medlemmar. Eftersom vi har verksamheter i olika delar av Europa har vi sett hur varierande pandemin har berört våra marknader. 

Med facit i hand ser vi i Sverige en jätteökning av nya golfare, rekordmånga spelade ronder och ett högtryck på våra golfbanor som vi troligtvis inte upplevt tidigare. Enligt Svenska Golfförbundet har nästan 100 000 människor återvänt eller hittat till golfen under 2020, över 11 300 000 ronder har bokats och merparten av de nya golfarna är mellan 19–29 år.
Norge har likt Sverige sett en rejäl ökning av golfare och bokade golftider eftersom det hela tiden har varit möjligt att spela under golfsäsongen. Detta är naturligtvis något vi på Golfstore och våra medlemmar i dessa länder har kunnat dra nytta av och är tacksamma över.
I Tyskland, Österrike, Nederländerna och Danmark har golfen drabbats hårdare av nedstängningar under året.
Men genom kreativitet och tydlig kommunikation har vi lyckats vända en stor nedgång till positiva resultat även här. Våra medlemmar har erbjudit träning hemma hos golfares trädgårdar med hjälp av nät och nytänkande övningar, erbjudit drive-through från golfshopen när golfklubben varit stängd och mycket mer. 
Oavsett land har vi glädjande nog sett att konsumenterna stöttar den lokala shopen på sin hemmaklubb och vi upplever att de flesta har överseende med långa leveranstider, som vi fortfarande har brottats med.  

Nu är 2020 snart till ända och 2021 tar vid. Det tror jag blir ett år där vi behöver anpassa oss efter den yngre generationen som äntrade golfscenen under året. De ser på golf på ett annat sätt än vad vi är vana vid. De spelar golf för att det är socialt och kul och har inte samma klubbtillhörighet som många andra. Vidare köper de mycket på nätet och gärna begagnat. Ett annat segment är nybörjare överlag som har ett annat köpbeteende än etablerade golfare. De byter oftare utrustning i takt med att de snabbt utvecklar sitt spel och behov. Men det är vi förberedda på.
För golfen i Sverige gäller det att vi tar hand om alla nya och återvändande golfare så att de även i fortsättningen vill spela och utöva sporten. Det kommer att bli en utmaning för många klubbar eftersom det innebär ett större tryck när nya och gamla golfare ska samsas om samma yta och bokningsbara tider. 

Två ord som jag tar med mig från 2020 är kreativitet och kommunikation och jag tänker ofta på hur viktiga dessa orden har varit för oss på Golfstore. Att tänka kreativt och att tydligt kommunicera rätt budskap till rätt person och målgrupp, oavsett om du är en medlem eller slutkonsument, har hjälpt oss under det här annorlunda året. Det har varit en viktig lärdom som vi kommer att utveckla mer under 2021.

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka alla våra medlemmar och er golfare och önska alla ett gott nytt år.

Johan Thellmark
VD
Golfstore


För mer information:

Margaretha Bolin, Presskontakt Golfstore
Tel. +46 40 42 95 00

 

Vi är Golfstore
Ett noga utvalt sortiment. Unik kunskap. Konkurrenskraftiga priser och bästa läge, direkt vid banan. Golfstore är en av Europas största butikskedjor inom golf och har hjälpt spelare att utvecklas sedan 1973. Idag finns runt 300 Golfstore-butiker i sex olika länder: Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Österrike och Holland.

Välj butik/klubb/pro