Lars Johansson
Som ung golfpionjär på 80-talet hade Lasse lycktas med bedriften att både ta en plats och erhållit scholarship på klassiska University of Houston i Texas. Skolkamrater som Fred Couples och Jim Nantz spelade dagligen sida vid sida med Lasse. Men inte minst spelade dessa herrar och hela collegemiljön en viktig roll för hur Lasses framtid skulle formas. Ett liv och en karriär helt i golfens tecken.
Efter hemkomsten till Sverige blev det både en ekonomexamen från Uppsala universitet, spel på Swedish Golf Tour och en civil yrkesroll på IBM innan den svenska golfbranschen skulle få smaka på Lasses entreprenörskap och driv. Att våga vara tidigt ute. Att än en gång sticka ut som pionjär.
I mitten på 90-talet avslutades Högre Tränarutbildningen och Lasse hade nu officiellt blivit tränare. Men redan innan utbildningen startade 1993 hade Lasse tillsammans med sin pappa dragit i gång en affärsverksamhet med golfspel och golfträning på Jarlabanke Golfklubb. Tidigt i denna process kom intresset för shop och custom fitting in i bilden. David Leadbetter var för visso den stora inspiratören när det gällde träning men klubbtillverkarana Ping och GolfSmith var de starkaste och mest lysande ledstjärnorna som inspirerade Lasse mest. Det banbrytande och nya sättet att sälja golfklubbor via custom fitting rönte stor framgång.
Vägen mot att flera år senare landa på Arninge Golfklubb kan skrivas i en mångfacetterad sammanfattning. Både som delägare i butikskedjan Eurogolf med citybutiker, en mängd olika golfshopar i Stockholmsområdet samt Indoor golf i portföljen. Men även i rollen som klubbchef under uppbyggnadsfasen av International Golf Club.
När Arninge Golf Academy etablerades 2009 såg Lasse tidigt behovet av att kunna erbjuda en fullskalig studio för både träning och custom fitting för sina elever och kunder. Självklart med den för tiden senaste teknologin. Arninge Golf Academy var 2009 den första studion i Sverige att erbjuda en Flight Scope X3 launch monitor. En totalt banbrytande och unik konsumentupplevelse levererades tillsammans med klubbvarumärken som Ping, Titleist och Mizuno. Numera levereras den teknologiska delen via Trackman 4 men relationen till både Ping och Titleist golfklubbor har bestått. Just kombinationen av gedigen erfarenhet med löpande uppdaterad utbildning och kunskap är en röd tråd inom akademins dagliga verksamhet. Lasse sammanfattar det på följande vis.
”Med erfarenhet, kunskap och engagemang – det är så vi skapar effortless golf power.”