Röhnisch välkomnar nya hållbarhetslagar

I vintras kunde ni läsa här på GolfStories om att Röhnisch är ett av de företag inom golfbranschen som jobbar allra hårdast med hållbarhet.
Nu står det klart att företaget lyckats nå 93 procent hållbara plagg i sin kollektion för 2024, och att 30 procent av höstkollektionen dessutom är cirkulär, dvs går att återvinnas eller kan brytas ned i naturen.

Att som kund veta vad som är ett hållbart plagg är inte helt enkelt. Röhnisch själva klassar produkter som innehåller minst 70 procent återvunna eller ekologiska material som hållbara. Att hela 93 procent av Röhnischs kläder matchar denna kravspecifikation är något Natassja Almlöf, Product Manager & Head of Sustainability, är stolt över.
– Personligen tycker jag att hållbarhetsarbetet är den roligaste delen av allt vi håller på med. Det handlar om att hålla sig relevant och det är en fråga man måste jobba med om man ska överleva, säger hon.

Med all information som ska finnas på plaggen tänker jag att konsumenten informeras och påverkas till att fatta mer hållbara beslut.

Vad är det senaste i frågan om hållbarhet i klädesbranschen?
– Det senaste generellt sett är att det kommer ett förbud mot förstörelse av osålda varor samt krav på separat textilinsamling. Kommunerna ansvarar för insamling av det kommunala och privata avfallet, men verksamheter och företag som tillverkar plagg kommer att stå ansvariga för sina rester själva, vilket då främst gäller reklamationer och osålda varor.

– Syftet är att minska överproduktion och textilavfall. Det innebär att företag som sätter kläder, skor och textilier på marknaden måste täcka kostnader för insamlingen av avfallet, samt sortering och återvinning, förklarar Natassja.
Forskning på konsumentbeteenden visar att en tredjedel av kläderna vi köper aldrig används. Dessutom slängs dubbelt så mycket kläder jämfört med hur mycket som återanvänds.
– Man vill öka cirkulariteten genom att skicka fler plagg till second hand. Nyproduktion ska helt enkelt kosta mer, eftersom det redan finns användbara textilier att tillgå.

Företagen pressas alltså via nya EU-lagar att bli mer hållbara. Genom att hålla dig informerad och ta medvetna beslut kan även du som konsument dra ditt strå till stacken.
– Man pratar mycket om spårbarhet och transparens. Där kommer också det digitala produktpasset in i bilden, vilket hjälper dig som konsument att ta reda på var i världen plagget kommer ifrån och hur det är tillverkat. Här ska man kunna läsa om vilket klimatavtryck det har, vilka material som använts och hur det kan återvinnas.
– Med all information som ska finnas på plaggen tänker jag att konsumenten informeras och påverkas till att fatta mer hållbara beslut.

I en drömvärld tillverkas ett plagg från en redan återvunnen produkt, där ett naturmaterial som exempelvis bomull, tvättas och bryts ned till små fibrer. Fibrerna kammas och vävs sedan till ett nytt garn som så småningom används för tillverkning av exempelvis en tröja. Därefter används plagget och säljs second hand flera gånger, innan det återvinns och används för att tillverka nya plagg.
– Det här är inte så utbrett ännu, för det är svårt att kontrollera att kvaliteten är jämn när du använder en återvunnen fiber, det kräver helt enkelt mer arbete.
– Det betyder inte att den är sämre, men det är svårt att kontrollera. Med andra ord är det en omställning som hela industrin måste ta sig an. Det är också därför som det är lite dyrare att vara ett hållbart företag inom klädbranschen.
– Vi behöver fler innovativa lösningar, så att det blir lättare att få fram återvunna tyger, avslutar Natassja.