
Från tubsockor till golf fashion
Med en hel del hjälp från unga progressiva golfare har Adidas gått från att vara ett traditionellt sportmärke till ett av de ledande varumärkena inom golf fashion. Hur kom det sig?
Berättelsen tar bland annat avstamp i England, hos en tjej som från början inte kände sig välkommen in i golfen. Under skolåren var Mia Baker en sportig tjej som gärna testade nya saker. Hon gillade att både träna och tävla, men proffssport hade däremot aldrig kommit på tal. Dels hade hon ingen ekonomisk möjlighet och dels grundade sig hennes sportintresse mer i det sociala än i det resultatorienterade.
2019 kom golfen för första gången in i Mias liv. De “stiffa vibbarna” kring golfen gjorde att hon tidigare hållit sig på avstånd. Men nyfikenheten tog över och hon ville testa. Golfresan började i en golfbutik på jakt efter sina första golfskor. Men upplevelsen i butiken var inte positiv och hennes uppfattning om att golfen var stel och ogästvänlig cementerades.
– Golfbutiken hade ingenting för kvinnor. Den tillhörde en av Storbritanniens största kedjor, men hade tagit bort alla sina damkläder och damklubbor.
– Eftersom jag tror väldigt starkt på jämställdhet hörde jag av mig till kedjans VD och började kort därpå hjälpa dem mot de förändringar jag ville se. I dag har de kläder och klubbor för damer igen.
Mia dokumenterade sin resa genom golfvärlden via sociala medier. Inläggen handlade om allt från de första lektionerna, till sociala utmaningar och uppvisningar av olika klädkollektioner.
– Jag insåg snabbt att jag hjälpte andra nya golfare, som var i samma sits som jag.
I dag arbetar Mia bland annat med Adidas, TaylorMade, BMW, IMG och The R&A.
– Jag kallas ofta för den gladaste golfaren på YouTube, säger hon.
Från Adidas sida ser man stor vinning i att lyssna på och jobba tillsammans med progressiva personligheter som Mia Baker. Unga personer som älskar, men samtidigt vill förändra golfen. Det går i linje med företagets ambitioner då man i allt större grad vill visa att det går att kombinera fashion-sport med funktionella golfkläder. Det är ett koncept de satsar hårt på och som lett till en helt ny linje man döpt till S2G – street to golf.
Som du hör på namnet ska man kunna gå direkt från 18:e green till after work, något som Adidas med Mias hjälp insett är väldigt viktigt för att attrahera den nya generationen golfare, som kanske inte känner sig helt bekväma med de traditionella golfkläderna.
Företagets unga och sportiga image personifieras av Mia Baker, men så klart också av nya stjärnor som Ludvig Åberg och Linn Grant. Ett exempel på exponeringen Adidas får var när Linn Grant under 2024 års British Open bar de kläder som tagits fram i företagets nya samarbete med Johan Lindeberg Jay3lle.
– Att de bär Adidas betyder givetvis oerhört mycket och har väldigt positiv effekt för både oss och försäljningen i Golfstore-butikerna. De är ju väldigt populära och ödmjuka personer som är lätta att gilla. Eftersom de spelar så bra innebär det så klart att Adidas syns väldigt mycket, säger Pelle Axelsson, på Sports Backup, distributör för Adidas Golf i Norden.
– Ludvig- och Linn-effekten har stor betydelse för golfintresset i Sverige. Det snackas mer golf, folk ser mer på golf och jag tror inte det går att mäta hur viktigt det är att vi har starka spelare på herr- och damsidan. Hela branschen mår bra av detta.