Inspireras av Australien – och bli bättre runt green

– Som unga spelade vi mycket golf tillsammans, men också lagsporter som rugby och cricket. I lagsporterna kunde jag spela bra och laget ändå förlora, eller tvärtom att jag spelade dåligt och vi vann. Det fick mig att fokusera på den individuella sporten golf, som kändes mer rättvis, skrattar Dale när vi intervjuar honom i The Golfstore Podcast.
– Golf är en stor sport i Australien, och när du i gymnasiet får möjligheten att testa på lite olika sporter är golf en av dem. Vi hade en bana vid namn Kooringal nära skolan, där Richard växte upp.

Vad var det som gjorde att just Richard blev så bra?
– Vi spelade på ungefär samma nivå som unga, men tog olika vägar framåt. Jag kunde ha tränat mer, säger Dale och fortsätter:
– Han var en otroligt duktig puttare och hade väldigt bra närspel. Det var där han utmärkte sig. Han var inte överlägsen med drivern eller järnklubborna, men runt green var han enastående.

Kreativitet och finess, både på och runt green, är egenskaper som leder till bra resultat oavsett nivå. I sin undervisning lägger Dale därför stort fokus på närspelet och spelarens förmåga att få bollen i hål.

 

Jag försöker få mina elever att träna ute på banan, ber dem att uppsöka platser runt green där deras vanliga miss hamnar och att de sedan slår slag därifrån.

 

Hur går du tillväga?
– Jag försöker få mina elever att träna ute på banan, ber dem att uppsöka platser runt green där deras vanliga miss hamnar och att de sedan slår slag därifrån. Sedan tar jag vidare dem till andra områden runt green som är väldigt, väldigt svåra och frågar dem vad de har för lösning på läget. När de har ett svar så jobbar vi på hur vi skapar slaget de föreställt sig.

Om de inte har någon lösning?
– Det händer faktiskt ganska ofta. Då visar jag dem en lösning och hur man skulle kunna slå det slaget. Men framförallt pratar vi om vikten av att ha fantasin och se slaget framför sig. För vet du inte vad du vill åstadkomma är uppgiften omöjlig att lösa.
– Ett steg på vägen är att be eleven beskriva situationen som om de lyssnade till den på radio, eller som i vårt fall i en podcast. Lyckas de beskriva slaget som väntar så har vi tagit det första steget.