Puma, Rickie och dagen då golfen fick en ny look

Pumas intåg i golfvärlden skedde 2007. Ambitionen var att ge spelet en ny sportig look – vilket gestaltades direkt av en färgglad Rickie Fowler. Sedan dess har Puma Golf bara vuxit och vuxit – och golfmodet förändrats.
Niklas Knutsson, Pumas Norden-chef, minns tillbaka.
– Golfmodet hade stagnerat och blivit väldigt tråkigt. Här såg Puma en öppning för en yngre målgrupp, och släppte kläder och skor med mer färg och attityd, en trend som sedan dess bara blivit starkare och starkare.

Vi är många som minns Rickie Fowlers numera ikoniska outfit på Pebble Beach. Kanske kunde man redan då ana att den helt orangea outfiten, kompletterat med kepsens platta skärm, det långa håret och skor med racing-look skulle vara startskottet för en ny era inom golfmodet.
– I ett större perspektiv ser vi en tydlig utveckling mot att golfen blir mer och mer av en sport. Vi följer den utvecklingen och ser Puma Golf som en av flera satsningar, precis som löpar- och fotbollsskor, säger Niklas. 

Så gav Puma golfmodet en ny inriktning

Puma är inte ensamma. De senaste åren har även andra sportjättar – Adidas är ett exempel – som under en tid såg ut att lämna golfen, bestämt sig för att åter gå “all in”..

På vilket sätt har Puma och andra större sportmärken påverkat golfmodet?
– Puma var det första sportvarumärket som tog ut svängarna mer, med Hightop-skor, joggers, hoodies, starka mönster och scriptade spelare under stora tävlingar. Modet blev mer inspirerat av surf- och streetmode, så jag skulle säga att golfmodet i stort sedan dess har blivit väldigt mycket yngre och mer vågat, säger Niklas och fortsätter:
– Nu är sportvarumärkena en självklarhet inom golfen. Så var det inte för 20 år sedan utan då präglades spelet av mer klassiska golfvarumärken. Jag tror också att golfarna de senaste åren inspirerade av det vanliga modet, med till exempel golf-sneakers, pikén hängande utanför shortsen och korta kjolar.

Att tänka hållbart är oerhört viktigt – hur jobbar Puma idag, och vad är nästa steg?
– Inom hela Puma är det väldigt stort fokus på hållbarhet, med allt från återvunna material och förnybar energi till bra arbetsförhållanden för de anställda. Exempelvis kommer alla våra överdelar från och med 2026 vara tillverkade av återvunnen polyester.