
Ryder Cup 1927 och vägen till toppen
Berättelsen om FootJoy börjar redan 1857 när skomakaren Fredrick Packard bestämmer sig för att sluta jobba för sin far i Brockton, Massachusetts. Det dröjer inte länge innan han startar eget och 1910 lockar till sig Harvard-studenten Perley Flint. Företaget som då hette Field & Flint arrangerade 1923 en tävling där anställda skulle föreslå företagets nya namn. En kvinna reste sig från sin symaskin och utropade “FootJoy”.
Hon fick prispengen om 50 dollar och skomärket ett passande namn.
Flint var en passionerad golfare, och det skulle inte dröja länge innan FootJoy släppte sin första golfsko och därmed lade grunden för golfens i dag äldsta och mest framgångsrika skomärke.
Denna första FootJoy-skon introducerades 1923 och var en handgjord lädersko som förädlats med metalspikar under sulan. När Walter Hagen, världskänd för sin extravagans och stilistiska ådra, fyra år senare ledde det amerikanska Ryder Cup-laget ut i batalj på Worcester Country Club beslutade han att amerikanerna skulle bära FootJoys skor.
En av hans spelare, Johnny Farrell, förälskar sig på stubinen i skorna som han bestämde sig för att bära även vid US Open 1928, en tävling han vann efter ett 36 hål långt särspel mot legendaren Bobby Jones. Segern var skornas första officiella tourvinst och blev startskottet på något stort. Och nu, snart hundra år senare passerade företaget 8 000 segrar på touren.
Och framgång föder framgång.
Att skorna kom att bäras av Arnold Palmer, Jack Nicklaus, Gary Player och flera av de andra storstjärnorna var såklart fantastisk marknadsföring för FootJoy, men spelarnas feedback skapade också bra förutsättningar för FootJoy att år efter år förfina sin produkt. Det är en av anledningarna till att FootJoy än i dag är det vanligaste valet bland proffsen på världens bästa golftourer.