
Så är en golfboll uppbyggd – för att passa varje slag
Uretan är betydligt dyrare att tillverka än ionomer och är utöver all forskning som investeras i premiumbollarna den huvudsakliga anledningen till prisskillnaden.
Sen ska vi även nämna mönstret på skalet, som kallas för dimples. Dessa gropar gör att bollen flyger stadigt, men de är också aerodynamiskt optimerade för att bollen ska kunna flyga långt.
Mellanlager som gör skillnad
Desto längre slag du slår ju snabbare rör sig golfklubban genom träffen, och desto mer nyttjar du bollens innersta delar. Vid en hård träff på golfbollen marginaliseras alltså skalets egenskaper.
På slag där man huvudsakligen eftersöker längd vill man att bollen spinner mindre och på så vis flyger rakare, och det är för att progressivt tillgodose detta och för att skapa optimala infallsvinklar in mot green som leverantörerna tagit fram olika lager mellan skal och kärna.
Det finns bollar med upp till sex olika lager, med förhoppning att optimera prestandan för varje typ av slag. En del teorier har dock påvisat att för många lager kan leda till en energiförlust som gör att bollen tappar längd.
Vanligast i de flesta premiumbollar är mellan tre och fem lager.
Kärnan – bollens hårdhet och din längsta drive
Du engagerar bollens innersta delar när du slår en lång drive, och det är till denna del av bollen som energin från din klubba överförs. De som lyckas tillverka bollar som flyger långt har med andra ord lyckats ta fram en gummiblandning som låter energin överföras på ett bra sätt. Lite beroende på hur hårt du svingar är det också kärnan som ger bollen sin känsla av att vara hård eller mjuk. Hårdheten beskrivs ofta med ordet kompression, som refererar till hur mycket kärnan (som är hårdare än de yttre lagren) låter sig tryckas ihop.