Så skapade Titleist sina bästa metalwoods någonsin

Kanske har du redan sett proffsen ta dem i spel. För hajpen är stor när Titleist släpper sin nya serie metalwoods GT. Här är berättelsen om hur gedigen forskning och innovativ teknik ligger bakom de nya dyrgriparna.

– Det är det största steget vi någonsin tagit när det kommer till drivers och metalwoods, säger företagets Education Manager Ennis Myndel.

Det var med lanseringen av TS som Titleist tog sitt senaste riktigt stora kliv på driver- och metalwoods-sidan. Då drogs ett streck över gamla skisser och modeller, och istället började man på ett helt oskrivet blad. TS-namnet stod för Titleist Speed Project och handlade om att man på allvar skulle ta upp kampen om att tillverka de allra hetaste träklubborna. Man lyckades och både driver och metalwoods blev snabbt de mest spelade på PGA-touren. Två år senare följdes TS upp med en tillspetsad TSI och därefter kom ännu vassare TSR.

Men trots konstant utveckling och förbättring är det alltså under sommaren 2024 man på Titleist pratar om det största steget för driver och metalwoods i företagets historia.

På utvecklingscentret i Boston, som är det största forskningscentret i golfbranschen, har man tagit med sig alla lärdomar från TS-projektet, men samtidigt gjort så stora framsteg att man valt att lämna TS-namnet bakom sig. Det nya målet är att tillverka klubbor som levererar på topp utifrån alla olika parametrar, med mer konsekvent bollhastighet, utgångsvinkel och spin, oavsett bollträff.

– Det finns en trend i branschen att fokusera på förlåtande egenskaper och stabilitet vilket kan innebära att man missar att optimera det som golfare verkligen söker, det vill säga längd. Och i en del fall kan jakten på stabilitet dra ner hastigheten i klubban och bollen. Därför vill vi inte bara maximera en del utan istället optimera alla delar i klubban och på så vis ge mer längd, fart och stabilitet, säger Ennis Myndel.

Att använda ett helt nytt material, ett material som aldrig använts tidigare i golfbranschen, ger oss helt nya möjligheter.

Det första steget i att utveckla den nya modellen var att skapa ett klubbhuvud som rör sig snabbare genom luften, och för att åstadkomma detta såg man över aerodynamiken. Det ledde till en ny form, men innebar också att klubbans tyngdpunkt nu behövdes matchas upp med den nya designen. För att lyckas med det krävdes ett historiskt steg för företaget. Man tvingades att jobba med flera olika material. Den traditionella konstruktionen med ett klubbhuvud helt i titanium blev därför ett minne blott och ovandelen ersattes med ett material företaget tagit fram helt på egen hand, som är tre gånger lättare än titanium.

Det är härifrån GT-namnet kommer; Generational Technology.
– Att använda ett helt nytt material, ett material som aldrig använts tidigare i golfbranschen, ger oss helt nya möjligheter, säger Ennis om materialet som går under namnet Proprietary Matrix Polymer.

Den nya kronan omsluter klubban på ett sätt som gjort att Titleist kan optimera viktfördelningen i ännu större grad än i tidigare modeller. Tyngd har tagits bort från klubbhuvudets mitt och fokuserats fram, för fart, och bak för stabilitet och förlåtande egenskaper.

För att skapa maximal fart i bollen och bra prestanda vid träffar utanför sweetspot har Titleist både tagit med sig vad man i TSR3 kallade för Speed Ring och den VFT (Variable Face Thickness) som man använde sig av i samtliga TSR-modeller. Speed Ring stabiliserar ytterdelen medan VFT:n belönar golfare vid en perfekt träff. Kombinationen har lett till en klubba som är både mer förlåtande och hetare än tidigare. Med andra ord det bästa från flera världar.

– All fokus ligger på total prestanda, och som vi ser det så är detta det största steget vi någonsin har tagit när det kommer till driver och metalwoods, säger Ennis.

Titleists nya drivers och metalwoods kommer i tre utförande.
GT2 är den aningen snällare modellen för spelare som inte alltid träffar mitt i sweetspot.
GT3 är för mer konsekventa spelare och har tyngdpunkten lite längre fram för att skapa en aningen mer penetrerande flykt. Här kan du också laborera med olika inställningar för att maximera prestandan.
GT4 är modellen för spelare med hög svinghastighet, och erbjuder ett mindre klubbhuvud som genererar ännu mindre spin.