Sveriges bästa golfbutik – nu berättar Joakim hemligheten

Att utses till Sveriges mest populära golfshop är en riktig hedersutmärkelse. Och när man fått priset hela sex år i rad vet man att det är någonting som görs riktigt bra. Det handlar om Vadstena Golfklubb där golfare genom Svenska Golfförbundets enkäter i Players 1st återigen röstat fram Joakim Hallbergs Golfstore-butik till landets bästa golfshop.

Vad är egentligen framgångsreceptet?
– Den frågan bör ställas till de som gett mig betyget. Men det är en uppskattad butik. Jag tror att golfaren känner att vi är seriösa, kunniga och genuint intresserade av golfspelet. Vi har också ett bra sortiment och stor kunskap om sortimentet, säger Joakim och lyfter fram att framgången beror på att man är ett helt team i butiken.
– Det är jag och Eva Palmér Axell som är grundstommen, sedan har vi en assisterande som heter Alvar Kajling och lite ungdomspersonal som kommer in och sommarjobbar.

Alla som är medlemmar i en golfklubb i Sverige får under året en enkätundersökning där de får bedöma sin hemmaklubb eller ett greenfeebesök. Det handlar bland annat om banan, restaurangen och butiken, och här har Vadstenas Golfstore-butik nu toppat rankingen hela sex år i följd.
– Totalupplevelsen är jätteviktig. Jag befinner mig på en golfklubb som överlag har väldigt bra ranking på alla områden. Det betyder att vi har nöjda medlemmar som ger mig möjlighet att bedriva en verksamhet utifrån bra förutsättningar och min vision.
– Relationen med golfklubben är också väldigt viktig. Jag har varit här i 18 år nu och har aldrig haft några som helst problem. Jag har alltid själv också försökt leverera mer än vad som förväntas. Jag ska inte vara en kostnad för klubben, utan även om jag är en entreprenör på klubben så ska jag vara en tillgång.
Men du, jag måste fråga. Uttalas det “Vadstena” eller “Vasstena”?
– Det är en bra fråga, och en viktig fråga. Den tredje generationen säger “Vasstena”, men de nyinflyttade “Vadstena”. Det är först den tredje generationen som får benämna sig som “Vasstenabor”, så mina barns barn en vacker dag…

När du besöker Vadstena Golfklubb möts du av en klassisk bruksklubb belägen i vacker omgivning ute på Östgötaslätten, vilket gör att banan har relativt lång säsong. En gång i tiden planterade Gustav Vasa ekarna som i dag känns väldigt naturliga och svarar för det eklandskap banan i dag slingrar sig fram genom.
– Det är väldigt vackert, en dold svensk golfpärla skulle jag säga, säger Joakim och fortsätter:
– Vi har ju en betydligt mer känd granne som heter Omberg. När man åker dit har man förväntningar och blir ofta positivt överraskad. På Vadstena har man kanske inte samma förväntningar men även här blir man alltid positivt överraskad.

Alla vet ju att man kan handla grejer i butiken, men det kan man göra i vilken golfbutik som helst. Vi försöker vara en helhet som hjälper klubben att lyfta spelet lokalt.

18 år på samma arbetsplats är en lång tid. Dessutom har Joakim precis skrivit på ett nytt 10-årsavtal som innebär att han blir kvar på Vadstena Golfklubb tills han fyller 60. För många av medlemmarna är han klubbens nav.
Blir du aldrig trött på det?
– Jag trivs! Staden Vadstena är en trevlig liten stad med bra idrottsutbud och kultur. Och så trivs vi väldigt bra på klubben.
– Sedan är jag nästan född på en golfbana, har golfens själ i mig och skulle säkert trivas någon annanstans också.
Vad var det som gjorde att du förälskade dig i spelet?
– Jag är från Värmland, Karlskoga, och växte upp med att pappa och farfar skjutsade upp mig till banan nästan varje dag. Min stora förebild var pron på klubben. Han hette Per Glimåker och var en fantastisk person. Jag inspirerades av honom redan från 7-8 års ålder.
– Det var Per som öppnade och det var han som var kvar sist på golfklubben. Han var golfklubben och andades golf.
Per var också medlem i Golfstore, precis som du är.
– Ja, jag jobbade för honom. Och det är svaret på varför jag är med i Golfstore idag. Innan jag började jobba för Per jobbade jag i Karlstad med Henri och Anna Reis, som också var med i Golfstore.
– Golfstore har en stor del i att det funkar så bra för mig i dag. Jag har PGA:s värderingar och passion i ryggen och utan Golfstores support hade shoppen inte alls varit lika bra som den är. Teamet och kompetensen som finns nere på huvudkontoret i Vellinge är avgörande för mig.

Det finns olika sätt att se på arbetet. Joakim ser sig varken som en renodlad tränare eller en butiksentreprenör, utan mer som en golfens representant i Vadstena.
– Jag presenterar mig som pro på Vadstena golfklubb. Jag har en del kolleger som presenterar sig som tränare. Men jag kan inte bara stå på en drivingrange eller ett närspelsområde och ge lektioner, utan jag tycker om variationen som pro-rollen ger mig. Det kan handla om allt från att jobba i shoppen och hälsa människor välkomna till att ge lektioner och arrangera tävlingar. Jag tycker om allt som tillhör spelet.
– Jag är väldigt noga med att golfshopen ska vara ett nav på Vadstena Golfklubb, och att det inte bara handlar om business. Alla vet ju att man kan handla grejer i butiken, men det kan man göra i vilken golfbutik som helst. Vi försöker vara en helhet som hjälper klubben att lyfta spelet lokalt.
Ett sätt att göra det är att möta unga utanför golfbanans gränser.
– Jag känner att jag har ett ansvar för golfen i Vadstena kommun. Så jag driver exempelvis ett skolprojekt, och har gjort det under samtliga av mina 18 år här, där jag är på idrottslektionerna under vintern och tar med mig spelet dit.
– Jag är övertygad om att de bitarna kommer med i Players 1st-betyget också, det är alltså inte bara handeln vi gör bra utan det finns fler värderingar och möten som på något vis också spelar roll.

Även om Joakim kanske inte skulle använda orden själv är det alltså en lokal golf-ikon vi talar med.
Relationerna du skapat verkar onekligen vara bidragande till varför din butik är så framgångsrik, vill du ge några tips till kollegor som vill ta upp jakten i Players 1st?
– Haha! Ja, men det kan jag väl göra.
– Golfaren köper inte utrustningen av mig på grund av produkterna eller tjänsterna jag säljer, utan det är “varför” som är den stora grejen. De känner att jag är genuint intresserad och ger av min tid. Service, upplevelse och kunskap gör oss unika. Det finns många som har samma kunskap som jag, men jag försöker alltid visa att jag är genuint intresserad och noggrann.