Hållbarhet – en självklarhet för Röhnisch

Ett av golfbranschens ledande företag när det kommer till hållbarhet är svenska damklädesföretaget Röhnisch som de senaste åren gång på gång uppmärksammats för sitt arbete.
– För oss är det inget val, utan en självklarhet. Vi vill ha en planet där människor lever och mår bra, där man kan fortsätta att både tillverka och sälja kläder, men att göra det på ett hållbart sätt där de också håller länge, säger företagets produkt och hållbarhetschef Natassja Almlöf och tillägger:
– Därför jobbar vi antingen med ekologiska material som naturen kan bryta ned eller med återvunna syntetiska material, som helst inte blandats upp med något annat utan kan återvinnas flera gånger.

Att ställa om till att bli ett mer hållbart företag är inget som sker över en natt. På Röhnisch valde man redan 2015 att fokusera på frågan och sedan dess har utvecklingen varit konstant och dag för dag blivit en allt starkare del av företagets DNA.
2016 bedömde man 20 procent av sina tillverkade plagg som framtagna på ett hållbart sätt, en siffra som 2023 nådde 90 procent. Målet är att nå 100 procent 2025.
– Vi närmar oss och har det inom räckhåll. Men det har faktiskt varit lättare än vad många utomstående kan tro, mycket pga. att vi är ett mindre företag och har god kontakt med alla våra leverantörer.

Hur mäter ni?
– Som företag har vi en hög gräns för vad vi kallar hållbara produkter. Det finns nämligen inga specifika gränser inom EU just nu för när ett klädesplagg får lov att kallas hållbart. Därför har vi satt vår gräns själva, och har valt att 70 procent av ett plagg måste innehålla hållbara material för att få kallas hållbart. Sedan har vi jobbat efter det.

Sportkläder generellt, och golfkläder specifikt, behöver vara stretchiga för att utövaren ska prestera på topp. Därför använder Röhnisch en hel del polyester, ett syntetiskt material som egentligen inte förknippas med hållbarhet. Men faktum är att mycket av det polyester Röhnisch använder är återvunnet.
– Priset har avskräckt en del historiskt sett, men eftersom efterfrågan numera är stor så erbjuder många leverantörer återanvänt polyester vilket gör att priserna gått ned. Sedan använder vi så klart också naturmaterial som exempelvis ekologisk bomull som naturen kan ta hand om ifall det inte återanvänds.

Samtidigt som de hållbara materialvalen blir en alltmer självklar sak för företaget ser Natassja också en allt starkare medvetenhet från konsumenterna.
– De kanske inte vill betala mer för att få hållbart, men så länge priset är detsamma tenderar de att välja det hållbara alternativet.

När det kommer till återvinningsarbete internationellt sett så är de tre R:n ett allmänt vedertaget begrepp som syftar till att slänga mindre (Reduce), återanvända (Reuse) och återvinna (Recycle).
Men på Röhnisch har man dessutom fyra P:n man jobbar efter.
– Product, Planet, People and Progress. Det handlar om att mäta var vi är i dag med våra produkter och material, att påverka klimatet så lite som möjligt när det gäller tex. transporter, vem som jobbar hos oss och vem vi jobbar med, samt att röra oss mot de mål vi har som företag.

Det där med vem som jobbar hos er och vem ni jobbar med är en intressant fråga. Visst är majoriteten hos er kvinnor i en bransch som annars är kraftigt mansdominerad?
– Vi är ett företag som bara tillverkar kvinnokläder och 100 procent av vårt designteam är kvinnor som därmed vet vad som krävs för att aktiva kvinnor ska känna sig bekväma och starka när de tränar. För närvarande är 81 procent kvinnor och 19 män. Vi har även en kvinnlig vd och en majoritet av kvinnor i styrelsen.

Vad tror du vi kan göra inom golfen för att bli mer jämställda?
– Jag är en mamma med tre barn och kan säga att familjelivet är mer jämställt i dag än vad det var förr. Med det sagt så tror jag även att golfbranschen håller på att förändras och att kvinnor i allt större utsträckning kommer vilja gå ut och spela golf med sina vänner, precis som män. Förändring kräver ofta tid, men vi är på god väg.

Med de här frågeställningarna i ryggen, vilka trender inom hållbarhet ser du växa sig starka i framtiden?
– Från och med 2024 kommer digitala produktpass att implementeras, vilket innebär att man kommer kunna se vart varje plagg har sitt ursprung; var materialen kommer ifrån och vart det är tillverkat, samt hur och var man kan reparera plagget om det har gått sönder. Passen kommer i form av en QR-kod som man kan skanna för att sedan ta del av detaljerad information online.
– Denna transparens gör att kunderna kommer bli ännu mer medvetna i sina val.
– Fler företag kommer också att börja mäta sitt koldioxidavtryck för att tydligt se hur stor skillnaden är om vi exempelvis väljer att tillverka en jacka i återanvänd polyester och sedan skickar den med båt istället för flyg.
– Dessutom kommer alla större företag att behöva redovisa sina siffror tillsammans med en hållbarhetsrapport med målsättningar. Även detta skapar medvetenhet.
– För mindre företag och privatpersoner handlar det om att ha med det här tänket i varje litet beslut man tar.

Natassjas tre tips för mer hållbara köp:

  • Undvik flygfrakt
  • Välj naturliga material före syntetiska
  • Om du använder syntetiska plagg, köp plagg i en och samma fibertyp så att det kan brytas ned eller återanvändas.