Nyheter


Årets golfnyheter är här!

Golf-året 2021 bjuder på riktigt många nyheter och stora produktlanseringar. Golfstores kunniga sortimentsråd har som vanligt gjort ett gediget jobb och valt ut de bästa produkterna i varje prisklass. Vi låter Alexander Anderson, Commercial Manager på Golfstore, lotsa oss genom några av årets mest spännande nyheter. 

Vilka är årets tre mest spännande nyheter enligt dig?
”Det första jag tänker på är Pings nya G425-serie med drivers, fairwaywoods, hybrider och järnklubbor. De har tweakat en massa detaljer och bland annat tagit fram en riktigt grym driver, G425 Max. 
Sen måste jag ju nämna Cobras nya Radspeed-serie med metalwoods och järn. I höstas lanserade Cobra marknadens första 3D-printade putter, en klubba som bara producerades i 500 ex och sålde slut direkt. 3D-teknologin återkommer nu i de nya Radspeed-järnen med en 3D-printad komponent i konstruktionen, som gör klubborna mycket mer förlåtande.
Till sist väljer jag Titleist nya Pro V1. Världens mest spelade boll uppgraderas vartannat år. Nya Pro V1 lovar sänkt spinntal, högre bollhastighet och en förbättrad känsla i närspelet.”

Årets stora trend?
”Elvagnar, utan tvekan. Vi såg ett enormt intresse för elvagnar redan i fjol och jag är säker på att trenden kommer att öka. I många tävlingssammanhang är elvagnen redan en självklarhet och man räknar med att den sparar dig 2-3 slag per runda. CT6 från PowaKaddy är ett exempel på en riktigt kompakt och smidig vagn, troligtvis den minsta på marknaden.”

Vad ser vi för nyheter i skohyllan?
”Premiere Series är en helt ny designlinje från FootJoy. En modern/classic-sko med massor av funktion som finns för både dam och herr. FootJoy släpper också Stratos som fokuserar starkt på komfort. Från Puma kommer bland annat sportiga Ignite Fasten8, och Adidas tar fortsatt ställning för hållbarhet när det gäller både skor och kläder. I år lanserar de till exempel EQT, en snygg löparinspirerad golfsko med retrokänsla, gjord av återvunnet material.”

Och när det gäller kläder?
”Här är hållbarhetstrenden extra tydlig. Precis som tidigare år har vi valt ut ett komplett och starkt sortiment med produkter från de främsta leverantörerna. Nytt för i år är samarbetet med G/FORE – ett kaxigt premiumvarumärke med modern design som sticker ut och tar för sig.”

Vilken av årets nyheter ser du själv mest fram emot att få använda på banan?
”Det finns så mycket nytt och spännande i år så det är svårt att välja. Och det finns många nyheter jag inte nämnt här – de nya Apex-järnen från Callaway, till exempel. Dem vill jag gärna testa!”


Dansk pionjär återvänder efter 14 år.

Brian Amossen blir Golfstores 240:e medlem när han nu återvänder till oss efter att ha arbetat som renodlad tränare och klubbchef i ett antal år. Och det är vi såklart glada för! Brian var en av de drivande personerna när Golfstore startade upp i Danmark i början av 1990-talet, och satt sen med i vår styrelse under hela tio år! Kul att du är tillbaka Brian! 

– Tack, det känns såklart helt naturligt för mig att ansluta till Golfstore nu när jag ska öppna egen shop igen, säger Brian. 

Nu är han tillbaka som Head-Pro på Fredrikssunds Golfklubb på norra Själland, klubben där han hade sin Golfstore-butik som han lämnade för 14 år sedan. 

Mycket med Golfstore är nog sig likt, men en av de saker som tillkommit är den nya utbildningssatsningen vi gör nu med Golfstore Academy. Och Brian kan inte nog poängtera hur viktig den är: 

– Att vara pro och driva shop handlar inte bara om att man kan lära ut hur man svingar en klubba. Det kräver också att man vet hur man ska sköta sin business, säger Brian vars jobb som klubbchef gett honom värdefull insikt om hur viktigt det är att ha koll på budgetarna och lönsamheten.  

– Därför är det mycket positivt att man som medlem i Golfstore har möjlighet att skaffa kunskap som rör själva affärsverksamheten också. Inte minst i dessa tider! 


2020 – ett år som kommer att gå till historien

2020 har på många sätt varit ett historiskt år som nu är till ända. Vi har fått lära oss nya begrepp och ord som social distansering, coronaanpassad verksamhet och självkarantän. Länder har stängt ner och resandet har mer eller mindre avstannat på grund av Covid-19 som spridit sig över hela världen. Vi har fått ställa in och ställa om. Pandemin har inte lämnat någon opåverkad och vi lider med alla som har drabbats och förlorat nära och kära på grund av viruset.

En summering av golfåret från oss på Golfstore brukar innehålla funderingar kring hur vädret har påverkat våra golfbanor, produktnyheter, antalet golfare i Sverige och hur vi ska lyckas öka intresset kring sporten och nå ut till nya unga golfare. Allt det här är fortfarande relevant men överskuggas av Coronapandemin som har drabbat alla i hela världen på ett eller att sätt.

Vi ser tillbaka på ett år där vi pendlat mellan förtvivlan och hopp. Från ett företagsperspektiv upplevde vi i början en rädsla, som många andra företag, att leveranser från Asien skulle utebli. Därefter började länder i Europa att stänga ner och då förstod vi att det kan påverka golfspelande och i slutändan våra medlemmar. Eftersom vi har verksamheter i olika delar av Europa har vi sett hur varierande pandemin har berört våra marknader. 

Med facit i hand ser vi i Sverige en jätteökning av nya golfare, rekordmånga spelade ronder och ett högtryck på våra golfbanor som vi troligtvis inte upplevt tidigare. Enligt Svenska Golfförbundet har nästan 100 000 människor återvänt eller hittat till golfen under 2020, över 11 300 000 ronder har bokats och merparten av de nya golfarna är mellan 19–29 år.
Norge har likt Sverige sett en rejäl ökning av golfare och bokade golftider eftersom det hela tiden har varit möjligt att spela under golfsäsongen. Detta är naturligtvis något vi på Golfstore och våra medlemmar i dessa länder har kunnat dra nytta av och är tacksamma över.
I Tyskland, Österrike, Nederländerna och Danmark har golfen drabbats hårdare av nedstängningar under året.
Men genom kreativitet och tydlig kommunikation har vi lyckats vända en stor nedgång till positiva resultat även här. Våra medlemmar har erbjudit träning hemma hos golfares trädgårdar med hjälp av nät och nytänkande övningar, erbjudit drive-through från golfshopen när golfklubben varit stängd och mycket mer. 
Oavsett land har vi glädjande nog sett att konsumenterna stöttar den lokala shopen på sin hemmaklubb och vi upplever att de flesta har överseende med långa leveranstider, som vi fortfarande har brottats med.  

Nu är 2020 snart till ända och 2021 tar vid. Det tror jag blir ett år där vi behöver anpassa oss efter den yngre generationen som äntrade golfscenen under året. De ser på golf på ett annat sätt än vad vi är vana vid. De spelar golf för att det är socialt och kul och har inte samma klubbtillhörighet som många andra. Vidare köper de mycket på nätet och gärna begagnat. Ett annat segment är nybörjare överlag som har ett annat köpbeteende än etablerade golfare. De byter oftare utrustning i takt med att de snabbt utvecklar sitt spel och behov. Men det är vi förberedda på.
För golfen i Sverige gäller det att vi tar hand om alla nya och återvändande golfare så att de även i fortsättningen vill spela och utöva sporten. Det kommer att bli en utmaning för många klubbar eftersom det innebär ett större tryck när nya och gamla golfare ska samsas om samma yta och bokningsbara tider. 

Två ord som jag tar med mig från 2020 är kreativitet och kommunikation och jag tänker ofta på hur viktiga dessa orden har varit för oss på Golfstore. Att tänka kreativt och att tydligt kommunicera rätt budskap till rätt person och målgrupp, oavsett om du är en medlem eller slutkonsument, har hjälpt oss under det här annorlunda året. Det har varit en viktig lärdom som vi kommer att utveckla mer under 2021.

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka alla våra medlemmar och er golfare och önska alla ett gott nytt år.

Johan Thellmark
VD
Golfstore


För tredje året i rad: Joakim Hallbergs Golfstore-shop är den mest populära i Sverige.

Golfstore på Vadstena Golfklubb är Sveriges mest populära golfshop. För tredje året i rad toppar man rankingen i Players1st, där medlemmarna har betygsatt alla shopar på kriterier som service, öppettider, priser, utbud…
Players 1st är ett enkätverktyg från Svenska Golfförbundet som mäter och analyserar hur nöjda golfspelare är med sin upplevelse av sin golfklubb.

Shopen på Vadstena drivs av klubbens pro, Joakim Hallberg:
”Jag blev både förvånad och samtidigt inte” kommenterar han förstaplatsen. ”Jag vill väl tro att vi är rätt hyggliga i alla fall. Jag försöker vara ödmjuk. Vi är oss själva, jag och min personal. Vi vill ju vara golfarens bästa vän och det känner kanske medlemmar och gäster.”

Golfstore-shopen på Vadstena ligger som ett centralt placerat nav på klubben. Nästan alla medlemmar kommer in och hälsar innan de går ut och tränar eller spelar.
Joakim kom till Vadstena för 15 år sedan och har drivit Golfstore-shopen lika länge.
”Det första jag gjorde när jag kom till Vadstena, det var att ringa dåvarande vd:n J-O Annermark”, minns Joakim som säger att en golfshop för honom alltid varit synonymt med Golfstore.

Vad är fördelen med att vara Golfstore-medlem?

”Man får ett helt batteri av fördelar. Allt ifrån alla kollegornas samlade kunskap och erfarenhet, till uppbackningen från de som jobbar på kontoret i Vellinge. De är så himla duktiga och engagerade. De brinner verkligen för oss ute på fältet. Jag hade aldrig haft min verksamhet om det inte vore för dem.”

Joakim vill rekommendera yngre kollegor att själva våga driva shopen:
”Det är viktigt att shopen drivs av en pro. Det blir en annan image och det ger tyngd. Man blir en golfambassadör. Shopen är så viktig för en klubb. Den är en knutpunkt. Det var någon skotte som sa att alla rundor börjar i shopen och de är inte över förrän ölen är urdrucken i baren. En shop knyter ihop klubben på något sätt. Och det är nog därför mina kunder har gett oss så bra betyg i Players 1st: Det är inte bara en plats där försäljning sker. Det är en knutpunkt.”

Vad krävs av en bra golfshop?

» Golfspelaren förstår att upplevelsen inte bara handlar om att spela 18 hål. Och här i shopen kan man testa, känna, klämma och diskutera golf på den plats där golf spelas: I golfens miljö. Jag tycker det är viktigt med ett stort utbud, utan att det blir alltför packat och överbelamrat. Man får inte ha ett alltför smalt utbud. Jag vill kunna presentera många av nyheterna för året. Och sedan måste man fylla på med roliga saker allt eftersom. Man ska inte gå in en vända i april och så har man sett allt, utan det måste hända mycket i shopen under hela året.«


Unikt samarbete för världens första 3D-printade golfklubba

Cobra och Hewlett Packard inledde för två år sedan ett samarbete för att tillverka golfklubbor med hjälp av 3D-skrivare. Nu är världens första serietillverkade 3D-printade golfklubba här: puttern Cobra SUPERSPORT 35. Det här är dock bara början, 3D-tekniken erbjuder helt nya möjligheter att utveckla golfklubbor.

Cobra är ett av golfens mest innovativa företag och Hewlett Packard detsamma inom skrivare och 3D-skrivare. För två år sedan inledde de ett innovativt samarbete med målsättningen att utveckla framtidens sätt att bygga golfklubbor. 3D-skrivare erbjuder nämligen helt nya möjligheter för att maximera prestanda i förhållande till vikt – precis det som alla golfföretag jobbar för att få till.

– Vi har samarbetat med HP och Parmatec och använt deras Meta Jet-teknik för att ta fram vår nya putter Cobra SUPERSPORT 35. Vi insåg direkt fördelarna med 3D-skrivare, och det handlar om ett friare sätt att designa produkterna, lättare att finjustera och ändra konstruktioner, och inte minst att slutresultatet blir detsamma varje gång. 3D-skrivare är en revolution inte bara hur vi kan utveckla och producera golfklubbor, det kommer att innebära en revolution för hela sportbranschen, säger Jose Miraflor som Vice President of Marketing på Cobra Golf.

Fördelar med 3D-printade klubbor

Generellt kan man säga att det finns tre fördelar med 3D-printade klubbor. Du kan maximera vridstyvheten eftersom du kan framställa och ta fram betydligt mer komplexa konstruktioner, vikten minimeras och precisionen blir betydligt bättre jämfört med dagens klubbor.

Traditionell tillverkning av golfklubbor börjar med ett stycke metal där du på ett eller annat sätt tar bort material för koncentrera massan där du vill ha den. Med 3D-skrivare är det precis tvärtom. Där börjar du med ingenting, och fyller på med material där du behöver det. Cobra och HP har utvecklat en fackverkskonstruktion med smala stag i alla möjliga riktningar för att maximera vridstyvheten och minimera vikten.
En annan stor fördel är att det är väldigt enkelt och går snabbt att ta fram en ny prototyp eller göra finjusteringar eftersom det inte krävs några verktyg eller gjutformar. Det är ”bara” att rita en ny konstruktion i datorn och trycka på “Skriv ut”.

På samma tid som det tar att utveckla en första prototyp med traditionella metoder kan Cobra nu testa tio, kanske 20, prototyper och självklart blir slutresultatet bättre då. Du får dessutom ut den på marknaden betydligt snabbare.
– Vi började titta på 3D-skrivare för kanske åtta, tio år sedan och trodde att det skulle vara 15–20 år bort innan de kunde tillverka fungerande produkter för golf. Här sitter vi mindre än ett decennium senare och vi har den första produkten färdig för golfare över hela världen att testa, säger Mike Yagley, Cobras Vice President of Innovation och AI.

Världens första 3D-printade golfklubba

Cobra SUPERSPORT 35 är tillverkad med HP:s Metal Jet Printer och utskriven i ett stycke 316 rostfritt stål. Genom den avancerade fackverkskonstruktionen får den en extremt lätt, men vridstyv, kropp och kan placera vikt bakom träffytan och ute i hörnen för att ge både stabilt rull och hög MOI. Dessutom har puttern försetts med en insert från SIK Golf som har en patenterad träffyta med fyra olika loft som ger samma rull oavsett om du slår ner eller upp på bollen när du puttar.
– Denna putter är den första i sitt slag och är ett lysande exempel på den banbrytande design- och produktionskapaciteten hos HP:s Metal Jet 3D-teknik, säger Uday Yadati, global chef för HP Metal Jet.

En av delägarna i SIK Golf är Bryson DeChambeau som nyligen vann US Open med Cobras ONE Length-klubbor och som räknas som en av världens bästa puttare.
– Jag har haft stora framgångar genom åren med min SIK-putter och blev väldigt glad över samarbetet mellan SIK Golf och Cobra, men också för Cobras ambitioner med att utveckla ett nytt sätt att tillverka utrustning, säger Bryson DeChambeau.

Mer på gång

Det här är bara början enligt Martin Willners, Nordic Marketing Manager Cobra Puma Golf. Redan under 2021 kommer Cobra att lansera ytterligare två produkter med 3D-teknik. Vilka det är kan ni läsa om först här på Golfstore.se .
Tittar vi längre in i framtiden ser Martin Willners att 3D-printade klubbor kommer att påverka sättet vi tar fram och framställer klubbor på flera sätt.
– Ta Custom Fitting till exempel. Där tror jag att vi kommer att kunna göra tester och printa ut skräddarsydda klubbor direkt till kund på plats. När det kommer att bli möjligt är svårt att säga. Men det kommer, det är jag säker på.

COBRA SUPERSPORT 35

Cobra SUPERSPORT 35 är tillverkad med HP:s Metal Jet Printer och utskriven i ett stycke 316 rostfritt stål. Puttern är försedd med ett Lamkin Sinkfit Smart Grip med Cobra Connect.
Puttern tillverkas i en väldigt begränsad upplaga och släpps till försäljning 20 november.

Kort film om tekniken och hur putterna ser ut
Klicka för att se här: (55 sek)

Bryson om 3D-printing
Klicka för att se här: (2.29 min)


Senaste nytt från Callaway

Nya spelförbättrande Big Bertha B-21 har generös offset som motverkar slice och Callaways mest avancerade tekniska finesser som ger dig mer längd.

Finns i butik fr.o.m. 10 september.

Läs mer här om Big Bertha B21 Järn

Läs mer här om Big Bertha B21 Hybrid

Läs mer här om Big Bertha B21 FW

Läs mer här om Big Bertha B21 Driver


T-SERIES & VOKEY SM8 – ALL BLACK

Nu släpper Titleist en efterlängtad utgåva av SM8 och T-series, nämligen All Black. Klubborna går endast att beställa som ett customalternativ och antalet tillgängliga klubbor är begränsade.
Kontakta din närmsta Golfstore-butik, först till kvarn gäller.

SM8 All Black – Kan beställas redan nu. Leverans från den 28 augusti.

T-series Black – Kan beställas från 13 augusti. Leverans från den 28 augusti.


Senaste nytt från TaylorMade

Nya P•770 är mer kompakt än P•790 och har ett kortare blad, tunnare topplinje och smalare sula. Den smidda och ihåliga konstruktionen med SpeedFoam ger explosiv bollhastighet och förlåtande egenskaper.
Finns i din Golfstore-butik 4 september.

Läs mer här om P•770

Läs mer här om P•790


Ping Heppler

En efterlängtad nylansering! Heppler är en putterserie som levererar slät träffyta, fast känsla och en tilltalande konstruktion.

Läs mer här


Cobra Speedzone driver

Cobra lanserar en uppföljare till Sveriges mest sålda driver 2019: F1-inspirerade Cobra King SpeedZone med Infinity Face! Kommer till din Golfstore-shop 17 januari.


Rivstarta säsongen med en Cobra Custom Fitting

Boka en Custom Fitting Lesson™ redan idag! Här hittar du din Golfstore-butik.


Wilson Driver vs. Driver 2

Följ TV-serien där Wilson Golf använder formatet för en dokusåpa för att utveckla sin senaste driver. I ett utslagsformat tävlar 14 lag mot varandra för att presentera ett vinnande koncept för en jury som består av en golftokig hockeylegend, en utrustningsspecialist och Wilson Golfs VD. Serien har 7 avsnitt och finalen sänds den 13:e november. Det vinnande laget får $250.000 och deras driver börjar säljas dagen efter det sista avsnittet, den 14:e november.

Episode 6: Celebrity Pro-Am

Episode 7: Winner Takes All


Puma Suede G

Puma Suede fyller 50 år i år och det firar Puma Golf genom att göra hela 50 olika versioner av Suede till allt från gatan till golfbanan.

Suede G har ovandel i mocka, insida i fukttransporterande material, löstagbar mjuk innersula och en yttersula som ser ut som en sneakersula, men som har försetts med mängder av små dobbar för att ge fäste i svingen. Det är en fullvärdig golfsko för de som inte vill ge avkall på sin stil Suede G är perfekt för golfaren och finns för både män och kvinnor.

Spana in videon nedan!